Najpopularniejsze CMS do tworzenia blogów i stron na świecie a w Polsce 2018 r.

Jeśli jesteście Państwo osobami początkującymi w sprawie tworzenia stron www, to tak czy siak będą Państwo zastanawiać się nad wyborem wygodnego rozwiązania do realizacji witryny. W inernecie można znaleźć sporo porad co do wyboru odpowiedniego systemu do budowania strony www. Ale wszystkie one są podobne i proponują uzytkownikom zapoznać się z wadami i zaletami każdego narzędzia. Ze swojej strony proponujemy Państwu wrócić krok do tylu i odpowiedzieć na postawowe pytania dotyczące przyszłej strony:

  • Jaka ma to być strona internetowa: blog, witryny firmowa oraz e-sklep?
  • Jakie zawartości planujecie umieszczać?
  • Jaka jest grupa docelowa?
  • Ile opcje potrzebujecie?
  • Ile kosztów możecie wydać na relizację witryny?

Wychodząc z tego możecie Państwo określić wymagania do systemów i przystąpić do przeglądu ich wad i zalet.

Oprócz oceny plusów i minusów narzędzia warto jeszcze zwrócić uwagę na kilka dodatkowych czynników, w tym na popularność systemu wśród użytkowników i liczbę stojących na nim stron, gotowe rozszerzenia, szablony na bloga i stronę, społeczność rozwiązania a materiały pomocnicze, bezpieczeństwo i rozwój produktu. Przy tym często jest tak, że im popularniejszy jest system, tym większą on ma społeczność, zawiera sporo rozszerzeń i szybko się rozwija. Chociaż od każdej reguły są pewne wyjątki. Ale to już zupełnie inna bajka. 🙂

W dzisiejszym artykułu przeanalizujemy rynek systemów zarządzania treścią na świecie a w Polsce pod kątem ich popularności.  Do tego celu skorzystamy się z otwartych danych serwisów w3techs.com i builtwith.com.

Według danych ze stron w3Techs.com (od 13 marca 2018 roku) absolutnym liderem światowego rynku jest WordPress (rys. 1).

Popularność CMS na świecie

Rysunek 1. Popularność systemów zarządzania treścią na świecie

Jak widać z rysunku 1 60,3% stron internetowych na świecie zbudowane są w oparciu o WordPress. A wśród wszystkich stron na świecie na tym systemie stoi 30,2% witryn. Jest to oczekiwany rezultat, ponieważ WordPress mocno podbija runek CMSów i z każdym miesiącem zwiększa swoją obecność. Tak jeszcze rok temu (5 kwietnia 2017 roku) te wyniki wynosiły 58,8% i 27,8% odpowiednio (rys. 2).

w3tech.com ranking CMS

Rysunek 2. Pozycje WordPress od 5 kwietnia 2017 roku.

Śladem za WordPress idzie Joomla!, który używa się na 6,3% stron opartych o jeden z CMSów, dalej Drupal – 4,4%, Magento 2,3% i Shopify – 2%. Wszystkie pozostałe rozwiązania zasilają mniej niż 2% stron (np. PrestaShop – 1,3%). Wychodząc z tego można powiedzieć, że najpopularniejszymi rozwiązaniami do tworzenia klasycznych stron są WordPress, Joomla! i Drupal. Wśród rozwiązań do budowania e-sklepów użytkownicy wybierają Magento i Shopify .

Zobaczymy teraz krajowe dane statystyczne. Niestety serwis w3techs.com nie posiada takiej możliwości, dlatego skorzystamy z dostępnej informacji na stronie builtwith.com. Ten serwis osobnie udostępnia dane o użyciu CMSów i systemów e-commerce na domenie .pl. Zaczniemy z systemów zarządzania treścią (rys. 3).

Populraność systemów w Polsce

Rysunek 3. Popularność systemów zarządzania treścią w Polsce

Jak widać na rysunku 3 różne wersje WordPress mają osobne wyniki. Jeśli podsumować ich, otrzymamy ogólną wartość 71%. Właśnie tyle polskich stron, wśród ogólnej liczby używających jeden z CMSów, opiera się o WordPress. Jeśli pominąć fakt, że do uwagi nie brane są polskie strony stojące na innych domenach, jest to na prawda spory wynik.

Również na całym świecie, jak i Polsce drugie miejsce zajmuje Joomla! z rezultatem 9%. Zamyka trójkę Drupal – 2% witryn w kraju zbudowane są oparciu o ten system.

Teraz przejrzymy dane o użyciu systemów e-commerce w Polsce (rys. 4).

Popularność eCMS w Polsce

Rysunek 4. Popularność systemów e-commerce w Polsce

Jak widać z rysunku 4 liderem w kraju jest PrestaShop. Za jego pomocą zbudowane są 36% sklepów internetowych, które mają domenę .pl. Następnie idzie Shoper – 18%, osCommerce – 7%, OpenCart – 6% i Magento – 6%. Jeśli porównać te dane z informacją od w3techs.com, widać, że PrestaShop w Polsce wyprzedził Magento. Ostatni znajduje się na 4 miejscu w kraju. Drugie miejsce również na świecie, jak i w Polsce zajmuje Shoper. No i trójkę zamyka osCommerce.

 

Podsumowanie

Wybierając system do tworzenia strony warto przeanalizować różne czynniki. Jednym z nich jest popularność rozwiązania wśród użytkowników. W dzisiejszym artykułu przeanalizowaliśmy dane co do użycia systemów zarządzania treścią oraz systemów e-commerce na świecie i w Polsce. W przypadku CMS ranking jest taki samy. Liderami rynku są WordPress, Joomla! i Drupal. Jednak dla systemów e-commerce on się różni. Na świecie TOP-3 systemy to Magento, Shoper i PrestaShop, a w Polsce – PrestaShop, Shoper i osCommerce. Chociaż Magento zajmuję 4 mieszczę. 🙂

Jak widać większość stron na świecie i w Polsce budowane są za pomocą tych samych systemów. Dlatego możecie Państwo wybrać dowolny z nich do realizacji własnego projektu. Możecie Państwo być pewni, że te narzędzia pomogą spełnić wszystkie wasze potrzeby.