Jeśli jesteście Państwo osobami początkującymi w sprawie tworzenia stron www, to tak czy siak będą Państwo zastanawiać się nad wyborem wygodnego rozwiązania do realizacji witryny. W inernecie można znaleźć sporo porad co do wyboru odpowiedniego systemu do budowania strony www. Ale wszystkie one są podobne i proponują uzytkownikom zapoznać się z wadami i zaletami każdego narzędzia. Ze swojej strony proponujemy Państwu wrócić krok do tylu i odpowiedzieć na postawowe pytania dotyczące przyszłej strony:
- Jaka ma to być strona internetowa: blog, witryny firmowa oraz e-sklep?
- Jakie zawartości planujecie umieszczać?
- Jaka jest grupa docelowa?
- Ile opcje potrzebujecie?
- Ile kosztów możecie wydać na relizację witryny?
Wychodząc z tego możecie Państwo określić wymagania do systemów i przystąpić do przeglądu ich wad i zalet.
Oprócz oceny plusów i minusów narzędzia warto jeszcze zwrócić uwagę na kilka dodatkowych czynników, w tym na popularność systemu wśród użytkowników i liczbę stojących na nim stron, gotowe rozszerzenia, szablony na bloga i stronę, społeczność rozwiązania a materiały pomocnicze, bezpieczeństwo i rozwój produktu. Przy tym często jest tak, że im popularniejszy jest system, tym większą on ma społeczność, zawiera sporo rozszerzeń i szybko się rozwija. Chociaż od każdej reguły są pewne wyjątki. Ale to już zupełnie inna bajka. 🙂
W dzisiejszym artykułu przeanalizujemy rynek systemów zarządzania treścią na świecie a w Polsce pod kątem ich popularności. Do tego celu skorzystamy się z otwartych danych serwisów w3techs.com i builtwith.com.
Według danych ze stron w3Techs.com (od 13 marca 2018 roku) absolutnym liderem światowego rynku jest WordPress (rys. 1).
Rysunek 1. Popularność systemów zarządzania treścią na świecie
Jak widać z rysunku 1 60,3% stron internetowych na świecie zbudowane są w oparciu o WordPress. A wśród wszystkich stron na świecie na tym systemie stoi 30,2% witryn. Jest to oczekiwany rezultat, ponieważ WordPress mocno podbija runek CMSów i z każdym miesiącem zwiększa swoją obecność. Tak jeszcze rok temu (5 kwietnia 2017 roku) te wyniki wynosiły 58,8% i 27,8% odpowiednio (rys. 2).
Rysunek 2. Pozycje WordPress od 5 kwietnia 2017 roku.
Śladem za WordPress idzie Joomla!, który używa się na 6,3% stron opartych o jeden z CMSów, dalej Drupal – 4,4%, Magento 2,3% i Shopify – 2%. Wszystkie pozostałe rozwiązania zasilają mniej niż 2% stron (np. PrestaShop – 1,3%). Wychodząc z tego można powiedzieć, że najpopularniejszymi rozwiązaniami do tworzenia klasycznych stron są WordPress, Joomla! i Drupal. Wśród rozwiązań do budowania e-sklepów użytkownicy wybierają Magento i Shopify .
Zobaczymy teraz krajowe dane statystyczne. Niestety serwis w3techs.com nie posiada takiej możliwości, dlatego skorzystamy z dostępnej informacji na stronie builtwith.com. Ten serwis osobnie udostępnia dane o użyciu CMSów i systemów e-commerce na domenie .pl. Zaczniemy z systemów zarządzania treścią (rys. 3).
Rysunek 3. Popularność systemów zarządzania treścią w Polsce
Jak widać na rysunku 3 różne wersje WordPress mają osobne wyniki. Jeśli podsumować ich, otrzymamy ogólną wartość 71%. Właśnie tyle polskich stron, wśród ogólnej liczby używających jeden z CMSów, opiera się o WordPress. Jeśli pominąć fakt, że do uwagi nie brane są polskie strony stojące na innych domenach, jest to na prawda spory wynik.
Również na całym świecie, jak i Polsce drugie miejsce zajmuje Joomla! z rezultatem 9%. Zamyka trójkę Drupal – 2% witryn w kraju zbudowane są oparciu o ten system.
Teraz przejrzymy dane o użyciu systemów e-commerce w Polsce (rys. 4).
Rysunek 4. Popularność systemów e-commerce w Polsce
Jak widać z rysunku 4 liderem w kraju jest PrestaShop. Za jego pomocą zbudowane są 36% sklepów internetowych, które mają domenę .pl. Następnie idzie Shoper – 18%, osCommerce – 7%, OpenCart – 6% i Magento – 6%. Jeśli porównać te dane z informacją od w3techs.com, widać, że PrestaShop w Polsce wyprzedził Magento. Ostatni znajduje się na 4 miejscu w kraju. Drugie miejsce również na świecie, jak i w Polsce zajmuje Shoper. No i trójkę zamyka osCommerce.
Podsumowanie
Wybierając system do tworzenia strony warto przeanalizować różne czynniki. Jednym z nich jest popularność rozwiązania wśród użytkowników. W dzisiejszym artykułu przeanalizowaliśmy dane co do użycia systemów zarządzania treścią oraz systemów e-commerce na świecie i w Polsce. W przypadku CMS ranking jest taki samy. Liderami rynku są WordPress, Joomla! i Drupal. Jednak dla systemów e-commerce on się różni. Na świecie TOP-3 systemy to Magento, Shoper i PrestaShop, a w Polsce – PrestaShop, Shoper i osCommerce. Chociaż Magento zajmuję 4 mieszczę. 🙂
Jak widać większość stron na świecie i w Polsce budowane są za pomocą tych samych systemów. Dlatego możecie Państwo wybrać dowolny z nich do realizacji własnego projektu. Możecie Państwo być pewni, że te narzędzia pomogą spełnić wszystkie wasze potrzeby.