Dlaczego warto wykonać audyt SEO strony internetowej?

Wydaje się, że w drugiej dekadzie XXI wieku posiadanie przez firmę własnej strony internetowej jest standardem. Badania pokazują jednak, że w Polsce własną stronę posiada niecałe 70% przedsiębiorstw sektora MŚP, a jeszcze mniejsza część jest świadoma zasad funkcjonowania firmy w sieci. Samo uruchomienie atrakcyjnie wyglądającej strony internetowej nie wystarczy. Aby klienci mogli znaleźć naszą ofertę, musimy najpierw zadbać o jak najlepszą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Pierwszym krokiem ku zwiększeniu widoczności jest optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek, określana akronimem SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli wprowadzenie w kodzie i treści strony takich zmian, aby była ona jak najlepiej postrzegana przez roboty wyszukiwarek. Optymalizacja skupia się przede wszystkim na wyeliminowaniu wszelkich błędów w budowie i treści strony, które mogą utrudniać prawidłowe indeksowanie podstron oraz obniżać ich wartość „w oczach” algorytmów wyszukiwarek. W celu ustalenia, które elementy wymagają poprawy należy przeprowadzić audyt SEO strony.

Na czym polega audyt?

Podczas audytu budowy strony sprawdzane są m.in. struktura i unikalność treści, tytułów i opisów stron, struktura nagłówków, nawigacja, przekierowania i linkowanie wewnętrzne, a od niedawna również dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.

Na audycie SEO w żadnym wypadku nie powinniśmy oszczędzać. W zależności od stopnia rozbudowania serwisu, dokładne przeanalizowanie wszystkich czynników, wykrycie błędów i opisanie wskazówek ich poprawy może zająć specjaliście SEO od jednego do nawet kilku dni roboczych, wymaga też doświadczenia i głębokiej wiedzy. Profesjonaliści korzystają z szeregu narzędzi sprawdzających czynniki on-site i off-site, jednak dopiero samodzielnie analizując uzyskane w ten sposób wyniki, dokonują ich właściwej interpretacji. Po otrzymaniu gotowego dokumentu powinniśmy dokładnie wiedzieć, jakie czynniki były analizowane, jakie błędy wykryto na stronie oraz w jaki sposób je naprawić. Warto zwrócić uwagę na to, czy umowa na audyt obejmuje też konsultacje wdrożeniowe, niezwykle cenne w momencie gdy zaczniemy już optymalizować stronę zgodnie ze wskazówkami. Ze szczególną ostrożnością traktujmy zatem oferty audytów za kwoty rzędu 100-200 złotych.

Ile kosztuje profesjonalny audyt SEO?

W przypadku specjalistycznych i doświadczonych agencji SEO musimy liczyć się z kosztem w wysokości od 500-700 zł netto w przypadku audytu małych i średnich stron, do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku rozbudowanych portali i sklepów internetowych. Zamawiając audyt u freelancera możemy uzyskać nieco niższe ceny niż w agencji, jednak nadal musimy liczyć się z wydatkiem w wysokości minimum kilkuset złotych. Pamiętajmy jednak, że inwestycja w dobrze zoptymalizowaną stronę szybko się zwróci, a w dłuższym okresie pozwoli zbudować firmie przewagę konkurencyjną w sieci.