Czy certyfikat SSL jest konieczny w sklepie internetowym?

Polski rynek e-commerce rośnie w błyskawicznym tempie, a wraz a nim przybywa także sklepów internetowych. Obok atrakcyjnych produktów, powinny one zapewnić także użytkownikom maksimum bezpieczeństwa. Wynika to również z przepisu prawa. Czy zgodnie z nimi sklep online powinien posiadać także certyfikat SSL?

Już 54% polskich internautów dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Większość z nich (82%) docenia przede wszystkim całodobową dostępność e-sklepów, 44% kupuje online, ponieważ jest to wygodne, a 33% – bo w sieci jest taniej (źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/najnowsze-dane-o-polskim-e-commerce-juz-dostepne.html). Ważne są także kwestie bezpieczeństwa danych, które zostawiają w e-sklepach klienci. Jednym z rozwiązań, podnoszącym stopień zabezpieczeń w sklepach online, jest stosowanie certyfikatów SSL, w które można coraz łatwiej się wyposażyć (np. bardzo szeroką ofertę takich certyfikatów znajdziemy w Domeny.pl). Czy jednak certyfikat SSL w sklepie internetowym to konieczność, czy tylko wybór?

Certyfikat SSL a ochrona danych osobowych

Każdy sklep internetowy, ale również innego rodzaju serwis www, musi przestrzegać Ustawy o ochronie danych osobowych. Pilny jej czytelnik od razu zorientuje się, że nie ma w niej nic o certyfikatach SSL. To jednak nie oznacza, że można z takich zabezpieczeń zupełnie zrezygnować. Art. 36 ust. 1 wyraźnie mówi, że administrator danych musi zastosować środki techniczne, które pozwolą zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem nieupoważnionym osobom, przed utratą lub zniszczeniem. Dodatkowo w załączniku do rozporządzenia w/w ustawy (część C, paragraf XIII) mowa jest o stosowaniu przez administratora danych kryptograficznych środków ochrony wobec danych używanych do uwierzytelniania. Wszystkie te wymagania spełnia właśnie certyfikat SSL. To najłatwiejszy sposób, aby zabezpieczyć skutecznie dane w sklepie internetowym i jednocześnie nie łamać przepisów prawa.

Google nie lubi stron bez SSL

Kolejny powód, dla którego certyfikat SSL powinien pojawić się w sklepie internetowym, to polityka Google. Nie wolno zapominać, że e-sprzedaż to nie tylko rosnąca liczba klientów, ale także bardzo duża konkurencja. Wygrywają te sklepy online, które pojawią się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, a ta już otwarcie promuje strony www, które posiadają certyfikaty SSL. Od początku 2017 roku najpopularniejsza w naszym kraju przeglądarka internetowa, czyli Chrome (wersja 56), oznacza jako niebezpieczne wszystkie strony, zbierające dane i posiadające mechanizm logowania, jeśli nie mają m.in. certyfikatu SSL. Od października ten komunikat zostanie rozszerzony na wszystkie strony posiadające formularze. Sklep internetowy, oznaczony jako niebezpieczny, nie wzbudza zaufania do sprzedawcy. Dodatkowo sklepy posiadające certyfikat SSL mają szansę zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwarki, ponieważ to zabezpieczenie jest jednym z czynników rankingowych.

Certyfikat SSL w sklepie internetowym to w rzeczywistości same korzyści. Administrator lepiej zabezpiecza dane, a serwis z certyfikatem jest bardziej wiarygodny dla użytkownika, nie wspominając już o przychylniejszym traktowaniu takich serwisów przez Google.

Więcej na: https://domeny.pl/certyfikaty-ssl.html